ΚΥΗΣΗ ΚΑΙ LIFESTYLE

Όλοι οι μεγάλοι αρμόδιοι επιστημονικοί οργανισμοί συνιστούν την αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ εάν είστε έγκυος. Επίσης, συνιστάται η αποφυγή του αλκοόλ ακόμα και στην περίοδο που προσπαθείτε να μείνετε έγκυος. Είναι γνωστό ότι το αλκοόλ διαπερνά τον πλακούντα και μεταφέρεται στο αίμα του εμβρύου. Δεν υπάρχει κάποια ασφαλής ποσότητα αλκοόλ που μπορείτε να καταναλώσετε χωρίς να επιβαρύνετε την υγεία του εμβρύου. Εάν ωστόσο επιλέξετε να καταναλώσετε αλκοόλ, προκειμένου να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο για το μωρό σας, δεν θα πρέπει να πίνετε περισσότερες από 1-2 μονάδες αλκοόλ (½ -1 μπουκάλι μπύρα ή 1-2 ποτά) 1 ή 2 φορές την εβδομάδα

Δεν θα πρέπει να μεθύσετε ή να καταναλώσετε υπερβολική ποσότητα αλκοόλ. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ στην εγκυμοσύνη μπορεί να προκαλέσει πρόωρο τοκετό, γέννηση μωρών χαμηλού βάρους και άλλες πιο σοβαρές διαταραχές. Το έμβρυο μπορεί να επηρεαστεί σε όλα τα στάδια της εγκυμοσύνης. Οι βαριές βλάβες που προκαλεί το αλκοόλ στα αγέννητα μωρά είναι γνωστές ως το Σύνδρομο Εμβρυικής Αλκοόλης (Fetal Alcohol Syndrome – FAS). Το σύνδρομο αυτό χαρακτηρίζεται από μικρό βάρος γέννησης και ανάστημα, διανοητική καθυστέρηση, χαρακτηριστικό προσωπείο, και υψηλό ποσοστό θνησιμότητας. Τα νεογνά που επιβιώνουν, αργότερα στη ζωή εμφανίζουν διαταραχές στην όραση και στη μάθηση, παρουσιάζουν κοινωνικά προβλήματα, προβλήματα συμπεριφοράς και κρίσης και μεγάλη πιθανότητα να γίνουν και τα ίδια αλκοολικά, μέχρι να ενηλικιωθούν.

Αν καταναλώσατε αλκοόλ χωρίς να γνωρίζετε την ύπαρξη εγκυμοσύνης, δεν χρειάζεται να πανικοβάλλεστε. Η βλάβη στο έμβρυο θα είναι μηδαμινή, υπό την προϋπόθεση ότι η κατανάλωση διακόπτεται.

Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει σοβαρά τόσο τη δική σας υγεία, όσο και την υγεία του μωρού σας. Όταν καπνίζετε, πάνω από 4000 χημικά μπαίνουν στο σώμα σας. Ένα από αυτά, το μονοξείδιο του άνθρακα, μπαίνει μέσω του πλακούντα στο αίμα του εμβρύου και το εμποδίζει να λαμβάνει αρκετό οξυγόνο. Αυτό επηρεάζει σοβαρά την ανάπτυξή του και αυξάνει την καρδιακή του συχνότητα. Εάν καπνίζετε στην εγκυμοσύνη, το μωρό σας μπορεί:

• Να γεννηθεί πρόωρα,
• Να έχει χαμηλό βάρος γέννησης (περίπου 200 γρ. λιγότερο από το φυσιολογικό),
• Να κλαίει περισσότερο (εξαιτίας συνδρόμου στέρησης από τη νικοτίνη),
• Να έχει μικρότερα όργανα,
• Να έχει προβληματική λειτουργία στους πνεύμονες,
• Να έχει πιο συχνά ωτίτιδες και ασθματική βρογχίτιδα,
• Να γίνει και το ίδιο καπνιστής στην εφηβεία.

Το κάπνισμα επίσης μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες επιπλοκών της εγκυμοσύνης, όπως αποβολής, πρόωρου τοκετού, πρόωρης αποκόλλησης πλακούντα, προεκλαμψίας, υπερέμεσης (υπερβολικών εμέτων), καθώς εξάλλου και τις πιθανότητες καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου. Η δράση του τσιγάρου είναι δοσοεξαρτώμενη, δηλαδή όσο πιο πολλά, τόσο περισσότερες επιπλοκές. Όσο πιο νωρίς διακοπεί το κάπνισμα, τόσο το καλύτερο για σας και το μωράκι σας.

Το μωρό σας είναι καλά προστατευμένο μέσα στον αμνιακό σάκο. Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι το σεξ κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης κάνει οποιαδήποτε ζημιά στο μωρό. Μια φυσική σχέση αγάπης είναι σημαντική για την υγεία σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, και η σεξουαλική επαφή μπορεί να βοηθήσει πραγματικά το σώμα σας να προετοιμαστεί για τον τοκετό. Πολλά ζευγάρια βρίσκουν ότι η εγκυμοσύνη βελτιώνει τη σεξουαλική ζωή τους και παρουσιάζεται μια ευκαιρία να βρουν νέους τρόπους για να κάνουν έρωτα. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί ο μαιευτήρας σας να σας συμβουλέψει να αποφύγετε τη σεξουαλική επαφή, όπως αν έχετε ιστορικό πρόωρου τοκετού ή αποβολών, ή αν ο πλακούντας σας έχει χαμηλή πρόσφυση (προδρομικός). Μπορεί κατά τη διάρκεια της επαφής να έχετε κάποιες συσπάσεις, αλλά αυτές δεν είναι αρκετές για να προκαλέσουν πρόωρο τοκετό, αν το σώμα σας δεν είναι έτοιμο. Εάν είστε στο μήνα σας, η σεξουαλική επαφή μπορεί να βοηθήσει στην έναρξη του τοκετού. Οι ουσίες που ονομάζονται προσταγλανδίνες και περιέχονται στο σπέρμα μπορούν να  βοηθήσουν να μαλακώσει ο τράχηλος της μήτρας, και οι ορμόνες που απελευθερώνονται από τη διέγερση των θηλών, βοηθούν τη μήτρα να συσπαστεί.

Εκτός από τις περιπτώσεις που ο μαιευτήρας σας σας έχει συστήσει να αποφύγετε την άσκηση για διάφορους λόγους, το να διατηρήστε σε φόρμα στην εγκυμοσύνη είναι σημαντικό για σας και για το μωρό σας. Η άσκηση προετοιμάζει το σώμα σας για τις φυσικές απαιτήσεις του τοκετού και των πρώτων ημερών της λοχείας. Το περπάτημα μπορεί να είναι ένας υπέροχος τρόπος να ασκήστε και να παίρνετε οξυγόνο. Το κολύμπι συχνά συνιστάται από τους μαιευτήρες, καθώς γυμνάζει τους μυς σας χωρίς να καταπονεί τις ευαίσθητες αρθρώσεις σας. Πολλές γυναίκες απολαμβάνουν μαθήματα γιόγκα που παρέχουν ειδικές ασκήσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για να διορθώσουν τον μυϊκό τόνο και να διώξουν τους πόνους, αλλά και να προωθήσουν την αίσθηση χαλάρωσης και ευεξίας. Επίσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συνιστώνται οι ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών του πυελικού εδάφους, που θα σας βοηθήσουν στον τοκετό, αλλά και στην ταχεία αποκατάσταση του σώματος (ασκήσεις Kegel). 

Αποφύγετε δραστηριότητες που καταπονούν τους μυς και τις αρθρώσεις σας, όπως άρση βαρών και τρέξιμο, αλλά και δραστηριότητες που προϋποθέτουν ισορροπία και έχουν κινδύνους πτώσης και τραυματισμών, όπως ποδήλατο, σκέιτμπορντ, σκι κλπ.

Η άσκηση στη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει πολλά οφέλη. Όχι μόνο βοηθά στο να είστε πάντα σε φόρμα, αλλά σας δίνει και την ευκαιρία να συγκεντρωθείτε στον εαυτό σας και στο μωρό που περιμένετε. Ξεκινήστε ήρεμα αρχικά, και το σώμα σας θα σας ειδοποιήσει αν το παρακάνετε.

 

Τα χημικά στις μόνιμες και ημι-μόνιμες βαφές μαλλιών δεν έχουν υψηλή τοξικότητα. Οι μελέτες στο θέμα αυτό είναι περιορισμένες και δεν έχουν πετύχει να αποδείξουν ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία του εμβρύου από τη χρήση των βαφών. Ωστόσο πολλές γυναίκες επιλέγουν να βάψουν τα μαλλιά τους μετά τις 12 εβδομάδες, όταν ο κίνδυνος αυτός είναι ακόμα πιο περιορισμένος. Αν βάφετε τα μαλλιά σας μόνη σας, μπορείτε να μειώσετε ακόμα περισσότερο τον κίνδυνο, χρησιμοποιώντας γάντια σε καλά εξαεριζόμενο χώρο, και αφήνοντας τη βαφή όσο το δυνατό λιγότερο. Οι ανταύγειες θεωρούνται πιο ασφαλείς, δεδομένου ότι η βαφή απορροφάται από την τρίχα και δεν έρχεται σε επαφή με το δέρμα της κεφαλής, από όπου μπορεί να απορροφηθεί στο αίμα. Ημι-μόνιμες βαφές φυτικής προέλευσης, όπως η χέννα, είναι μια ασφαλής εναλλακτική. Οι πληροφορίες για το πως επιδρούν οι βαφές στο θηλασμό είναι περιορισμένες, αλλά είναι μάλλον απίθανο σημαντική ποσότητα χημικών να περάσει στο γάλα και να επηρεάσει το μωρό.

Υπάρχουν λίγα δεδομένα όσον αφορά τη χρήση σάουνας στην εγκυμοσύνη. Ωστόσο, θεωρείται γενικώς καλό να την αποφεύγετε, εξαιτίας των κινδύνων υπερθέρμανσης και αφυδάτωσης. Όταν χρησιμοποιείτε σάουνα, τζακούζι, ή ατμόλουτρο, το σώμα δεν μπορεί να χάσει θερμότητα μέσω της εφίδρωσης. Έτσι, η θερμοκρασία του σώματος αυξάνει. Στην εγκυμοσύνη, το αμνιακό υγρό το οποίο περιβάλλει το έμβρυο, αρχίζει να υπερθερμαίνεται. Μερικές μελέτες δείχνουν ότι η υπερβολική αύξηση της θερμοκρασίας του αμνιακού υγρού μπορεί να προκαλέσει διαταραχές στη διάπλαση του εμβρύου, όπως στο νευρικό του σύστημα. 

Όταν είστε έγκυος, η καρδιά και τα αγγεία σας εργάζονται ήδη πιο έντονα, προκειμένου να ανταποκριθεί ο οργανισμός σας στις ανάγκες του αναπτυσσόμενου εμβρύου. Όταν το σώμα σας υπερθερμανθεί, οι ανάγκες της καρδιάς και των αγγείων αυξάνονται ακόμα περισσότερο. Η καρδιά σας στέλνει αίμα στο δέρμα σας, προκειμένου με την εφίδρωση να αποβάλλει το σώμα σας θερμότητα, στερώντας όμως έτσι αίμα από τα κεντρικά σας όργανα. Όταν ο εγκέφαλός σας δεν παίρνει το αίμα που χρειάζεται, θα νιώσετε ζάλη και ενδέχεται να λιποθυμίσετε. Για τους ίδιους λόγους, δεν πρέπει να γυμνάζεστε σε υγρούς και ζεστούς χώρους.

Η χρήση solarium δεν είναι πιο ασφαλής από την φυσική ηλιοθεραπεία. Τα solarium βασίζονται στη χρήση υπεριώδους ακτινοβολίας (UV), που είναι το ίδιο είδος βλαβερής ακτινοβολίας που υπάρχει στο ηλιακό φως. Το μαύρισμα ουσιαστικά είναι η προσπάθεια του οργανισμού να προστατευτεί από την υπεριώδη ακτινοβολία, κινητοποιώντας τη μελανίνη που συσσωρεύεται κάτω από την επιδερμίδα. Η υπερβολική έκθεση του δέρματος στην υπεριώδη ακτινοβολία αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης κακοήθους μελανώματος (μορφής καρκίνου του δέρματος), καθώς και πρώιμη γήρανση του δέρματος.

Πολλές γυναίκες στην εγκυμοσύνη, έχουν πιο ευαίσθητο δέρμα, και το έγκαυμα είναι πιο πιθανό να συμβεί. Οι ορμόνες της εγκυμοσύνης δημιουργούν επίσης σκουρόχρωμες περιοχές στο δέρμα, όπως στη μέση γραμμή της κοιλιάς (linea negra) και στο πρόσωπο (χλόασμα). Οι ακανόνιστες αυτές περιοχές επιδεινώνονται και ενδέχεται να γίνουν μόνιμες, με την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία. Δεν υπάρχουν δεδομένα που να υποστηρίζουν τη δράση της ακτινοβολίας στο έμβρυο. Ωστόσο υπάρχουν μερικές μελέτες που συνδέουν την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία με ανεπάρκεια του φυλλικού οξέος. Αν ωστόσο επιμένετε να έχετε μαύρισμα, το τεχνητό μαύρισμα με λοσιόν ή σπρέι είναι ασφαλέστερη επιλογή, αλλά πάντα υπάρχει ο κίνδυνος αλλεργικής αντίδρασης του δέρματος στο προϊόν.

Η ασφαλέστερη περίοδος να ταξιδέψετε με αεροπλάνο είναι κατά τη διάρκεια του 2ου τριμήνου, δηλαδή μετά τις 12 και πριν τις 25 εβδομάδες. Συνήθως στο 1ο τρίμηνο υπάρχουν ενοχλητικά συμπτώματα, όπως η πρωινή αδιαθεσία και οι έμετοι, καθώς και μεγαλύτερη πιθανότητα αποβολής. Ωστόσο δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι το ταξίδι με αεροπλάνο αυξάνει τον κίνδυνο αποβολής στο 1ο τρίμηνο. Μετά τις 25 εβδομάδες (3ο τρίμηνο) υπάρχει ο κίνδυνος προεκλαμψίας (αυξημένης πίεσης του αίματος) και πρόωρου τοκετού. Συζητήστε με τον μαιευτήρα σας για τους προβληματισμούς σας και ελέγξτε την πολιτική της αεροπορικής εταιρείας για τις εγκύους. Μετά τις 24 εβδομάδες, η αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να ζητήσει κάποια βεβαίωση για την πιθανή ημερομηνία τοκετού σας από τον μαιευτήρα σας. Στην πλειοψηφία τους, οι αεροπορικές εταιρείες θέτουν ως όριο ταξιδιού τις 28 εβδομάδες, ή τις 36 εβδομάδες προκειμένου για μικρά ταξίδια (διάρκειας κάτω των 2 ωρών). Έγκυες υψηλού κινδύνου ή με γνωστές παθήσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν επιπλοκές, απαγορεύεται να πετάξουν τις τελευταίες 4 εβδομάδες.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, να πίνετε άφθονα υγρά, να αποφεύγετε τα αλμυρά σνακ, να κάθεστε στο διάδρομο για να κινείστε συχνά, και να φοράτε ελαστικές κάλτσες, προκειμένου να αποφύγετε την δημιουργία θρόμβων στα κάτω άκρα. Να φοράτε φαρδιά ρούχα, άνετα υποδήματα και να τοποθετείτε τη ζώνη ασφαλείας χαμηλά στην κοιλιά.

Share:

Facebook 0
Twitter
LinkedIn 0
StumbleUpon 0
Email
Print

Γυναικολογικά Θέματα

Γυναικολογικές Επεμβάσεις

Ιατρείο

Καλέστε στο 210 9827162 για να κλείσετε ραντεβού, προκειμένου να λύσετε τις απορίες σας στο ιατρείο