ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Η ναυτία και η πρωϊνή αδιαθεσία είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της εγκυμοσύνης και μπορεί να αφορά μέχρι και το 70% των εγκύων. Εμφανίζονται συχνότερα στα αρχικά στάδια της εγκυμοσύνης και υποχωρούν περίπου μεταξύ των 12 και 14 εβδομάδων. Οφείλονται στην ύπαρξη της χοριακής γοναδοτροπίνης που παράγεται από τον πλακούντα, αλλά και σε άλλα αίτια, ιδιοσυστασιακά και ψυχολογικά. Για την ανακούφιση από τα συμπτώματα αυτά πρέπει να:

• Πίνετε πολλά υγρά.
• Καταναλώνετε πολλά συχνά μικρά γεύματα.
• Αναπαύεστε αρκετά.
• Τρώτε ένα μπισκότο ή παξιμάδι νωρίς το πρωί.
• Αποφεύγετε τις έντονες μυρωδιές.
• Φοράτε άνετα ρούχα που δεν πιέζουν το στομάχι σας.
• Καταναλώνετε τζίντζερ (διαθέσιμο ως αφέψημα, χάπι ή τσίχλα).

Αν παρόλα αυτά οι έμετοι επιμένουν ή χειροτερεύουν, επικοινωνήστε με τον μαιευτήρα σας.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, με την επίδραση της ορμόνης ρηλαξίνης, οι σύνδεσμοι στη λεκάνη τεντώνονται και μαλακώνουν προκειμένου να προετοιμαστεί το σώμα σας για τον τοκετό. Αυτό προκαλεί έξτρα καταπόνηση στις αρθρώσεις της μέσης και στα ισχία, με αποτέλεσμα μερικές φορές να εκλύεται πόνος και δυσφορία. Ο πόνος που νιώθετε είναι διαφορετικός σε κάθε γυναίκα. Μπορεί να εντοπίζεται στη μέση, στα ισχία, στο έδαφος της λεκάνης και στον κόλπο. Για την ανακούφιση από τέτοιους πόνους:

 Καταφύγετε στο μασάζ ή σε συγκεκριμένες ασκήσεις της μέσης (διατάσεις).
 Αποφύγετε τα ψηλά τακούνια.
 Φροντίστε να κοιμάστε ή να αναπαύεστε σε κατάλληλο στρώμα.
 Προσέξτε τη στάση του σώματός σας όταν κάθεστε.
 Μην σηκώνετε βάρη.
 Προς το τέλος της εγκυμοσύνης, αποφύγετε την ορθοστασία και να αναπαύεστε όσο το δυνατόν περισσότερο.

Η εύκολη κόπωση και η υπνηλία είναι συμπτώματα που μπορεί να συνοδεύουν μια απολύτως φυσιολογική εγκυμοσύνη. Το σώμα σας στη διάρκεια της εγκυμοσύνης υφίσταται αλλαγές: οι ορμόνες σας αυξάνονται, ο όγκος του αίματός σας μεγαλώνει, η καρδιά σας χτυπά πιο γρήγορα, το ζάχαρό σας πέφτει και ο μεταβολισμός σας καταναλώνει συνεχώς ενέργεια, ακόμα και όταν αναπαύεστε. Και αν αυτό δεν είναι αρκετό για να σας εξουθενώσει, προσθέστε και όλες εκείνες τις φυσικές και συναισθηματικές απαιτήσεις που έχει μια εγκυμοσύνη από σας. Το καλό νέο είναι ότι αυτό σταματάει συνήθως μετά τον 4ο μήνα (στο 2ο τρίμηνο), οπότε και η πολύ απαιτητική δοκιμασία της κατασκευής του πλακούντα έχει ολοκληρωθεί, και το σώμα σας έχει προσαρμοστεί στις ορμονικές και συναισθηματικές αλλαγές που φέρνει μια εγκυμοσύνη. Τι πρέπει να κάνετε;

 Αρχικά να συνειδητοποιήσετε ότι αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό και παροδικό. Πρέπει να χαρίζετε στο σώμα σας την ανάπαυση που του χρειάζεται.
 Να διατρέφεστε σωστά, δίνοντας στον οργανισμό σας συχνά και μικρά γεύματα. Αποφεύγετε τον καφέ και τη ζάχαρη και προτιμήστε τις πρωτεΐνες και τροφές πλούσιες σε σίδηρο.
 Όσο και αν φαίνεται παράδοξο, δώστε στο σώμα σας λίγη άσκηση με την μορφή ενός περιπάτου, κολύμβησης ή γιόγκα. Αυτό θα δώσει ώθηση στην ενέργειά σας.

Οι καούρες, το αίσθημα του καψίματος πίσω από το στήθος, είναι ένα επίσης πολύ συχνό σύμπτωμα μιας απόλυτα φυσιολογικής εγκυμοσύνης. Οφείλεται στην παλινδρόμηση όξινων υγρών από το στομάχι προς τον οισοφάγο, εξαιτίας της ορμόνης προγεστερόνης που παράγει ο πλακούντας, η οποία χαλαρώνει όλες τις λείες μυϊκές ίνες του σώματος, συμπεριλαμβανομένου και του σφιγκτήρα του οισοφάγου. Οι καούρες μπορεί να επιδεινώνονται τη νύχτα όταν ξαπλώνετε, κάνοντας δύσκολο τον ύπνο σας. Για να ανακουφιστείτε από το ενοχλητικό αυτό σύμπτωμα:

 Τρώτε μικρά και συχνά γεύματα.
 Τρώτε σιγά και μασάτε το φαγητό σας καλά.
 Αποφύγετε τροφές που είναι γνωστό ότι προκαλούν δυσπεψία και καούρες, όπως τα τηγανητά, τα πολύ λιπαρά και τα φαγητά με καρυκεύματα.
 Αποφύγετε το αλκοόλ, τον καφέ, τα ανθρακούχα ποτά και το κάπνισμα.
 Φοράτε άνετα και φαρδιά ρούχα που δεν πιέζουν το στομάχι. 
 Μην ξαπλώνετε αμέσως μετά το φαγητό.

Όταν τα συμπτώματα δεν υποχωρούν, μπορείτε να χρησιμοποιείτε κάποιο αντιόξινο σε μορφή σιροπιού ή καραμέλας, αφού πρώτα συμβουλευτείτε τον μαιευτήρα σας.

Η προγεστερόνη, η ορμόνη που παράγει ο πλακούντας για να υποστηρίξει την εγκυμοσύνη σας, προκαλεί την χαλάρωση όλων των λείων μυικών ινών στο σώμα σας. Έτσι, οι κινήσεις του εντέρου λιγοστεύουν, προκειμένου να δωθεί ο απαραίτητος χρόνος στις διάφορες θρεπτικές ουσίες των τροφών να απορροφηθούν από τον οργανισμό. Αυτό όμως έχει ως συνέπεια την δυσκοιλιότητα, ένα από τα πιο ενοχλητικά συμπτώματα της εγκυμοσύνης. Για την ανακούφιση από το σύμπτωμα αυτό:

 Να καταναλώνετε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες: Πράσινα πλατύφυλλα λαχανικά, όσπρια, δημητριακά ολικής άλεσης, άφθονα φρούτα.
 Να πίνετε πολλά υγρά (νερό, πράσινο τσάι ή φρεσκοστιμμένους χυμούς), τα οποία βοηθούν στην ενυδάτωση των κοπράνων και την εύκολη αποβολή τους.
 Να διατηρείτε έναν βαθμό ήπιας άσκησης, όπως το περπάτημα, το κολύμπι και η γιόγκα για εγκύους.
 «Εκπαιδεύστε» το έντερό σας. Όταν το έντερο σας δίνει το σήμα για να πάτε στην τουαλέτα, μην το αμελήσετε, όσο αυτό είναι δυνατό.
 Καταναλώνετε προβιοτικά, τα οποία υπάρχουν στο εμπόριο ως γιαουρτοποτά, γιαούρτι ή συμπληρώματα.

Αν παρά τα μέτρα αυτά η δυσκοιλιότητα επιμένει και δυσκολεύει την καθημερινότητά σας, μιλήστε με τον μαιευτήρα σας, προκειμένου να σας συστήσει κάποια φαρμακευτική αντιμετώπιση.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, λόγω των ορμονών που κατακλύζουν το αίμα σας, ο οργανισμός υφίσταται μια σειρά αλλαγών. Το καρδιαγγειακό σας σύστημα έχει υποστεί αρκετές μεταβολές που θεωρούνται φυσιολογικές και κατά κάποιο τρόπο έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες που έχει δημιουργήσει η παρουσία του εμβρύου μέσα στην κοιλιά σας. Μια απο τις μεταβολές αυτές είναι το γεγονός ότι το σώμα σας είναι επιρρεπές στην κατακράτηση υγρών. Στο τέλος της ημέρας, τα υγρά αυτά συσσωρεύονται στο κατώτερο σημείο του σώματος, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το πρήξιμο των ποδιών, τα οποία αισθάνεστε κουρασμένα και βαριά. Ειδικά όταν η εγκυμοσύνη έχει προχωρήσει, το μωρό και ο πλακούντας πιέζουν τις μεγάλες φλέβες που επιστρέφουν το αίμα από τα πόδια στην καρδιά, και αυτό επιδεινώνει την κατάσταση. Για να ανακουφιστείτε, θα πρέπει:

 Να μην καταναλώνετε πολύ αλάτι.
 Να αποφεύγετε την πολύωρη ορθοστασία.
 Να ασκείστε ήπια (περπάτημα, κολύμπι).
 Να αποφεύγετε τα στενά υποδήματα και τα ψηλά τακούνια.
 Να αναπαύεστε συχνά και να βάζετε τα πόδια ψηλά.
 Να χρησιμοποιείτε τις ειδικές κάλτσες της εγκυμοσύνης.
 Το καλοκαίρι να αποφεύγετε την έντονη ζέστη, διότι επιδεινώνει το πρόβλημα.
 Μην σταυρώνετε τα πόδια, διότι αυτό δυσκολεύει την κυκλοφορία του αίματος.

Οι αιμορροΐδες είναι πρησμένες φλέβες γύρω από τον πρωκτό σας. Οφείλονται συνήθως στην στάση του αίματος λόγω της πίεσης που ασκεί το μωρό και ο πλακούντας πάνω στις φλέβες που επιστρέφουν το αίμα από τα πόδια στην καρδιά. Η εμφάνισή τους συνδέεται και με τη δυσκοιλιότητα, που αποτελεί πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα στην εγκυμοσύνη. Μπορεί μερικές φορές να αιμορραγήσουν λίγο, να προκαλέσουν φαγούρα ή πόνο, και μπορούν να κάνουν την αφόδευση πολύ άβολη. Οι αιμορροΐδες συνήθως εξαφανίζονται μετά τον τοκετό. Για την ανακούφιση από την κατάσταση αυτή, θα πρέπει να τρώτε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, όπως το ψωμί ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά, και πίνετε άφθονο νερό για να καταπολεμήσετε τη δυσκοιλιότητα που επιβαρύνει τις αιμορροΐδες. Ρωτήστε τον γιατρό σας, τη μαία ή το φαρμακοποιό σας σχετικά με την κατάλληλη αλοιφή που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τοπικά.

Ξαφνικός, οξύς πόνος στις γάμπες σας (κράμπα) είναι συνηθισμένο σύμπτωμα στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συχνότερα τη νύχτα. Η ήπια άσκηση όπως το περπάτημα, το κολύμπι ή η γιόγκα για εγκύους, βοηθά στη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος, και μπορεί να προλάβει την εμφάνιση των κραμπών αυτών. Αν συμβεί, τρίψτε την περιοχή δυνατά και τεντώστε το πόδι σας προς τα πάνω, ούτως ώστε οι μυς της γάμπας να τεντώσουν. Αυτό θα βοηθήσει στην ανακούφιση του πόνου. Αν οι κράμπες επιμένουν, ενδέχεται να χρειάζεστε μαγνήσιο υπό τη μορφή συμπληρώματος. Συζητήστε με τον μαιευτήρα σας για το ενδεχόμενο λήψης των συμπληρωμάτων αυτών.

Share:

Facebook 0
Twitter
LinkedIn 0
StumbleUpon 0
Email
Print

Γυναικολογικά Θέματα

Γυναικολογικές Επεμβάσεις

Ιατρείο

Καλέστε στο 210 9827162 για να κλείσετε ραντεβού, προκειμένου να λύσετε τις απορίες σας στο ιατρείο